Korkeakoulusisältöjä lukiokurssille
Kuvaus
Korkeakoulujen kurssisisältöjä voidaan sisällyttää osittain lukiokursseihin. Kyseessä ei tarvitse olla kokonaisen kurssin sisältöjen käyttöönotto vaan esimerkiksi ohjelmointiin tai testaukseen liittyvästä kurssista voidaan ottaa käyttöön osia, jotka soveltuvat lukio-opiskelijoiden kurssisisältöihin ja osaamistasoon.
Hyödyt
Lukio-opiskelijoille välittyy käsitys korkeakouluopintojen luonteesta. Lukiokursseihin saadaan sisältöjä, joita ei olisi muuten mahdollista toteuttaa. Kurssien sisältöjen yhdistäminen luo verkostoa lukioiden ja korkeakoulujen kurssien opettajien välille.
Kesto
Sisältöjen tuonti voi rakentua lukion oppituntien aikataulun mukaan tai sisällöt voivat olla myös saatavilla verkko-opintoina, jolloin jakelu ja aikataulutus voidaan järjestää hyvinkin vapaasti.
Prosessi
- Korkeakoulu: Soveltuvien kurssisisältöjen tunnistaminen
- Korkeakoulu: Kurssisisältöjen julkistaminen (portaali?)
- Lukio: Kurssisisältöjen tunnistaminen (portaali) ja yhteys korkeakouluosapuoleen
- Korkeakoulu ja lukio: Sisältöjen käytöstä sopiminen ja muut käytännön järjestelyt
- Lukio: Sisältöjen integrointi opetukseen
- Korkeakoulu ja lukio: Yhteistyön jälkipuinti ja mahdolliset jatkotoimet
Resurssit
- Opiskeluun tarvittavat ohjelmistot ja laitteet
- Etäyhteyksiin tarvittavat ohjelmistot ja laitteet, jos käytetään etäyhteyksiä
- Alusta kurssisisällöille (pääsyoikeudet lukiolaisille)
- Henkilöstöresurssit
Huomioitavaa
- Oppisisältöjen sisältöjen ja vaatimustason soveltuvuus lukio-opintoihin
- Pääsy verkkomateriaaleihin
Case
Hankkeen puitteissa pilotoitiin pelikehitykseen liittyvien sisältöjen tuomista osaksi lukion ohjelmointikurssia. Pilotointi toteutettiin kuuden lähiopetustunnin ja jaettavan verkkomateriaalin muodossa. Oppitunnit toteutettiin etäyhteyksiä käyttäen. Pilotointi osoitti, että lukiolaiset kykenevät hyödyntämään oppimateriaaleja, kunhan tekniset, esimerkiksi ohjelmointia sisältävät osuudet, mitoitetaan osaamistasoa vastaaviksi ja materiaali tarjotaan muodossa, joka ei vaadi etukäteistietoutta.